Drobné opravy na domech – důležitá část údržby.

  • Autor: Vlastimil Kouřimský
  • středa 27. července 2011

Je pochopitelné, že každý z nás nejvíce vnímá na domě tzv. velké opravy, jako je např. nová střecha, zateplení, výměna oken, nové vstupní dveře. Jsou však i opravy, které jsou sice nenápadné a nevýrazné, ale díky nim vše v domě funguje.

Svítí světlo, zavírají dveře, teče voda, jezdí výtah, zvoní zvonky. A o této kategorii oprav chci dnes trochu více psát. Je to kategorie drobných oprav, které jsou ohraničeni maximálním nákladem 10 000 Kč za jednu opravu a představují v podstatě běžnou údržbu domu.

Ročně objednáme těchto oprav řádově tři až tři a půl tisíce v nákladu necelých osmi miliónů korun, což jsou čísla za rok 2010. Většinu prací zajišťují místní firmy a drobní živnostníci, lze ale práci zadat jakékoliv osobě, např. někomu v domě, a to na dohodu o provedení práce. Oba způsoby mají své výhody i rizika. U firem či živnostníků je předpoklad vyšší odbornosti, lepší vymahatelnosti práva (reklamace, pokuty, slevy), avšak obvykle více zaplatíme. U tzv. „dohodářů“ je sice většinou náklad za práci nižší, ale na druhé straně se objevují jiná rizika. Takový dohodář nemusí být odborně dost způsobilý, aby dodržel technologické postupy či technické normy. Reklamovat opravu svépomocí nebo požadovat předělání je téměř nemožné. Původní myšlenka ušetřit peníze za opravu se tak nakonec může změnit i v prodělek. Je proto vhodné přemýšlet o charakteru práce, kterou si chceme sami na domě provést a případně se předem poradit s techniky družstva. Jsou navíc práce, které není vůbec možné svépomocí realizovat, jako jsou veškeré výškové práce, práce na vyhrazených technických zařízení a práce s nákladem nad 30 000 Kč.

V roce 2010 pracovalo na opravách pro družstvo bezmála 200 firem. Charakter a množství drobných oprav neumožňují z kapacitních důvodů technikům tyto opravy přebírat. Spoléháme proto na výbory samospráv, případně aktivní členy samospráv, aby jednak potvrzovali pouze práce skutečně provedené a jednak aby sledovali kvalitu prací, chování firmy a dodržování pořádku. Tato zpětná vazba je pro nás důležitá při dalším rozhodování, komu zakázku svěřit a koho naopak z okruhu spolupracujících firem vyřadit.