Kdy volat z kabiny výtahu a kdy ne?

  • Autor: Vlastimil Kouřimský
  • středa 10. srpna 2011

Nové kabiny našich výtahů jsou vybaveny tzv. oboustrannou komunikací. V praxi to znamená, že z kabiny je možné kdykoliv zmáčknutím tlačítka vytočit číslo dispečinku firmy Otis, ale i dispečink vám může zavolat zpátky do kabiny.

Tato komunikace je jedním ze splněných bezpečnostních požadavků na současné výtahy a zajišťuje každému z nás možnost přivolat si urychleně pomoc.

A právě zde je nutné zvážit, kdy tuto formu kontaktu použít. Firma Otis má zřízenou bezplatnou linku 800 107 525, tzv. OTIS LINE, na hlášení běžných poruch, které nikoho neohrožují a nemají charakter havárie. Takže pokud např. nesvítí světla v kabině, nedovírají dveře, nefunguje přivolávání nebo i když výtah prostě vůbec nejede, volejte na tuto bezplatnou linku 800 107 525, kde vaše oznámení zaevidují a předají na středisko servisu v místě výtahu. Volat lze z jakéhokoliv telefonu, nezáleží na typu (pevný, mobilní, internet) ani na operátorovi, vždy je hovor zdarma.

A pak jsou situace, kdy je nutný okamžitý zásah a kdy je naopak nutné použít volání přímo z kabiny. Určitě se nejčastěji jedná o uvíznutí osoby v nepojízdné kabině, zde je povinnost servisní firmy vyprostit osobu nejpozději do jedné hodiny od nahlášení. Dále se jedná o případy, kdy stav výtahu je nebezpečný a mohl by někoho ohrozit, např. propadlá podlaha, díra ve stěně, spadlý strop, otevřené šachetní dveře při absenci kabiny. To jsou situace, kdy prodlením hrozí úraz nebo škoda na majetku.

Nejlepší přirovnání rozdílu volání telefonem na Otis Line nebo přímo z kabiny je analogie mezi voláním na lékařskou pohotovost nebo přímo rychlou záchrannou službu 155.

Už jenom z ohleduplnosti, abychom neblokovali linku pro opravdu nutné případy, bychom měli z kabiny volat pouze v případě skutečné nouze nebo nebezpečí.