Jak jsme letos vybírali firmy pro velké opravy.

  • Autor: Vlastimil Kouřimský
  • pondělí 28. listopadu 2011

Když jsem dopsal článek o velkých opravách letošního roku, uvědomil jsem si, že není od věci ukázat zblízka i jeden důležitý krok v realizaci takové opravy. A tím jsou samozřejmě výběrová řízení. Podle Směrnice pro zadávání oprav je na každou akci nad 75 000 Kč nutné provést výběrové řízení. U velkých oprav, které jsou vždy nad půl miliónu korun, pak výběr minimálně ze tří firem provádí tzv. stálá výběrová komise. Tu tvoří ředitel družstva jako předseda komise, dále člen představenstva (většinou přímo předseda), člen kontrolní komise, vedoucí technického a ekonomického úseku, příslušný bytový či stavební technik a samozřejmě zástupci dotčeného domu. Vždy to bývá předseda výboru samosprávy, někdy další členové výboru, občas i členové samosprávy, podle zájmu a angažovanosti. Vyjímečně je členem komise odborník, např. projektant, auditor nebo statik. Takto vzniklá komise vybírá z předložených nabídek nejvhodnější firmu, rozhodnutí bývá nejčastěji jednomyslné, občas je však nutné hlasování. Pokud se komise nedohodne, výběrové řízení se opakuje či se vyhlašuje druhé kolo po doplnění, případně hlubší kontrole nabídek. Z výběru se pořizuje zápis, který potvrzují dva ověřovatelé a který se ukládá na technickém úseku. Tento zápis je členům samosprávy samozřejmě kdykoliv k nahlédnutí.

A nyní velké „výběrovky“ v číslech : letos jsme až do konce září absolvovali 46 velkých výběrových řízení. Vybírali jsme firmy na 5 druhů prací pro 39 domů. Výběrová komise měla nejméně 5 a nejvíce 10 členů, nejčastější počet byl 8 členů. Vybíralo se ze 78 firem a vybralo se 22 různých vítězů. Nejvíce vyhrála firma 7 krát. Nejmenší počet uchazečů byl 3, nejvíce 16, průměrně o zakázku soutěží 7 firem. Celkem byly vybrány akce za 98 649 526 Kč. Dvě výběrová řízení se rozhodla až v druhém kole, jedno výběrové řízení se zrušilo zcela.

Do konce roku předpokládáme ještě cca 8 velkých výběrových řízení, všechny na zateplování domů.