Požární ochrana za rok 2011 v číslech

  • Autor: Jana Závrská
  • středa 22. února 2012

V roce 2011 proběhly na všech 197 bytových domech a 18 cizích SVJ ve správě družstva pravidelné roční revize hasebního zařízení (1463 ks hasicích přístrojů a 2443 ks hydrantů) V průběhu roku 2011 došlo k odcizení hasebního vybavení a to ve výši 103 671 Kč. Za rok 2010 to byla částka 109 245 Kč. Celková škoda se snížila o 5574 Kč.  Náhrada škody vzniklá odcizením hasebního zařízení byla po odečtení spoluúčasti 500 Kč vrácena na fondy pojištěným samosprávám. K dnešnímu dni zůstává pojištěno 1262 ks hasicích přístrojů a hydrantů. Je to 31% z celkového počtu hasebního zařízení v majetku družstva.
V roce 2011 došlo v bytových domech ve správě OSBD Česká Lípa k 7 požárům, a to 1x ke vznícení sazí v komínovém tělese, 2x vznikl požár ve sklepních prostorách v ulici Kozákova, kde neznámý pachatel založil požár úmyslně. Vzniklá škoda činila 24 100 Kč. 2x došlo k zahoření na balkoně v Hradecké ulici, příčinou byl zřejmě nedopalek cigarety. Tyto požáry byly beze škody. 1x došlo ke vznícení elektrické instalace v rozvaděči v obci Sosnová se škodou 16 436 Kč. Největší požár vznikl od nedopalku cigarety v bytě v Husově ulici v Novém Boru. Tam se požár neobešel bez zranění a majitel bytu musel být hospitalizován v nemocnici. Škoda se vyšplhala na částku 49 274 Kč. Celková škoda na majetku OSBD Česká Lípa za rok 2011 dosáhla částky 89 810 Kč. Ve srovnání s rokem 2010 byla tato částka o 46 037 Kč vyšší).
 


Parkování motocyklů ve společných prostorách domů
Opakovaně se setkávám s dotazy nájemníků i funkcionářů z našich bytových domů na možnost parkování motocyklů v domech. V nedávné době byl  k tomuto problému vznesen dotaz i do odborného periodika, zabývajícího se požární ochranou.
Z hlediska možnosti parkování ve společných prostorách domů lze motocykly zařadit do dvou skupin.  Motocykly s obsahem motoru do 50m3 a nad 50m3. V ČSN 734301 – obytné budovy, je uvedeno, že motocykly s obsahem do 50m3  mohou být uloženy v prostorech určených k úschově kol a kočárků. Při tom není normou určeno kolik malých motocyklů může být v prostoru kolárny zaparkováno.
 Motocykly s obsahem vyšším jsou považovány za jednostopá motorová vozidla a ty musí být garážovány v prostorech pro garážování, tedy v prostorech kolaudovaných jako garáž.
Protože se ale počet parkovaných malých motocyklů v kolárnách stále zvyšuje, je nutné, aby si jejich majitelé uvědomili, že musí dodržovat i některá pravidla. Není možné zde zaparkovat motorku, ze které poteče benzín, olej nebo bude znečišťovat společný prostor v domě od bláta. Motocykl by měl být k parkování přepraven čistý  a pokud se stane, že je společný prostor znečistěný, je majitel motocyklu povinen jej neprodleně uklidit. Také při přepravě motocyklu po vnitřních prostorech v domě může dojít k poškození např. dveří, malby apod. Rovněž takovou škodu je povinen majitel motocyklu neprodleně a na své náklady odstranit. Apeluji tedy na všechny motoristy, kteří své malé motorky ukládají do koláren, aby dodržovali výše popsaná pravidla pro parkování motocyklů a předcházeli tak případným sporům s ostatními bydlícími v domě.