- Autor: Ing. Petr Mertin
- pondělí 2. prosince 2013
V souvislostí s novou legislativou, konkrétně s účinností zákona 89/2012 Sb., občanského zákoníku a zákona 67/2013 Sb., dochází ke dvěma významným změnám, o kterých bych se rád zmínil. V prvé řadě jde o zásadní změnu výše penalizace u neplacení předpisu úhrad. Do konce roku 2013 jsou sankce významně rozdílné u nájemců a vlastníků. Zatímco nájemce je povinen platit 2,5 promile za každý den prodlení, vlastník platí úrok z prodlení, který je desetinou toho co platí nájemce. Od roku 2014 dojde ke sjednocení této sankce a její nová výše je 1 promile za každý den z prodlení. Toto je přímo zakotveno ve druhém výše uvedeném zákoně. Pro posílení právní jistoty jsme tuto sankci také zakotvili v našich nových Stanovách, které budou platit od roku 2014. Tato sankce představuje sice pokles u nájemců o 60%, ale dochází ke zvýšení sankce u vlastníku a to na čtyřnásobek současné výše. Jedná se v obou případech veskrze o pozitivní rozhodnutí, neboť v minulosti významná disproporce ve výši sankce vedla k velkému nárůstu dluhů u vlastníků. Domnívám se, že především u vlastníků by to mělo napomoci k lepšímu vymáhání dluhů. Obava na straně vlastníka z rychleji rostoucího dluhu díky této sankci povede ke snaze po rychlejším řešení.
Tato změna přinese družstvu jako celku významný pokles ve výběru penále. To v minulosti činilo cca 5 mil. Kč za rok a bylo významnou položkou financování správy družstva (téměř 25 % ročních příjmů). Pro příští rok počítáme tedy s poklesem o 2,5 mil. Kč, a tento výpadek v příjmech jsme byli nuceni řešit úspornými opatřeními v nákladech správy a zvýšením příjmů ze správních poplatků. Došlo k plošnému zvýšení správního poplatku o 10 Kč u všech kategorií včetně správy pro SVJ s právní subjektivitou.
Druhou významnou změnou je nový paragraf 1180 odst. 2 zákona 89/2012 Sb., občanského zákoníku, který upravuje administrativní a správní náklady vzniklé na domě při správě domu a pozemku. Jedná se o výdaje funkcionářů na domě, které nejsou opravou, údržbou ani investicí do společné části domu a pozemku. Doposud se tyto náklady účtovaly z dlouhodobé zálohy tvořené dle plochy bytu. To od nového roku není možné a je nutné tyto náklady hradit stejnou výší na byt. Ve společenstvích vlastníků jednotek s právní subjektivitou bude pro tento účel použita položka předpisu úhrad „Provoz domu“. U našich samospráv tyto náklady půjdou na vrub FBH. Nejedná se o sice o významné finanční částky, ale jde o změnu, kterou není možné přehlédnout. Je tedy nutné ji u SVJ zapracovat do předpisu úhrad a u našeho družstva do vnitrodružstevních předpisů.